Pelastus ja pelastuminen on kristinuskon keskeisiä käsitteitä. Ilman pelastusta kristinusko olisi pelkkä moraalioppi, ohjeistus oikeasta ja väärästä. Mitä pelastuksella siis tarkoitetaan? Kuka pelastuu ja mistä?
Raamatussa kerrotaan, kuinka ensimmäiset ihmiset söivät omenaa, vaikka Jumala oli sen varta vasten kieltänyt. Tätä kutsutaan syntiinlankeemukseksi. Jumala oli antanut selkeän määräyksen, eikä ihminen nuodattanut sitä. Ihminen teki siis syntiä.
Riippumatta syntiinlankeemuskertomuksen historiallisuudesta, viesti on selvä. Jos ihminen, Jumalan luoma, tekee vastoin Jumalan tahtoa, hän tarvitsee sovittavan rangaistuksen pelastuakseen. Eikö olekin loogista? Niihän meidän maailmassamme toimitaan. Kun elinkautisvanki on istunut kakkunsa, hänet vapautetaan.
Jumalan maailmassa ihminen ei voi itse sovittaa rötöstään, koska ei pysty olemaan hetkeäkään rötöstelemättä. Tarvitaan sijaiskärsijä, joka kerralla hoitaa koko elinkautisen. Jumala päätti uhrata poikansa Jeesuksen meidän poloisten puolesta.
Pelastus on siis pelastumista synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta Jumalan valtakuntaan.
Aatamin ja Eevan perilliset
Joudummeko me kärsimään Aatamin ja Eevan törttöilyistä? Meillä on kyllä ihan oma syntimme, josta ansaitsemme Jumalan vihan. Syntiinlankeemuskertomusta ei siinä mielessä pidä ottaa historiallisena tapahtumana. Hyvän ja pahan tiedon puun hedelmän haukkaaminen muistuttaa meitä siitä, että ihminen on syntinen ja tekee syntiä. Meillä on siis ihan tarpeeksi pahuutta omasta takaa. Me tarvitsemme pelastuksen.
Pelastakseen meidät Jumala uhrasi oman poikansa Jeesuksen Kristuksen meidän syntiemme sovitukseksi. Uskomalla Jeesukseen olemme Jumalan valtakunnassa.
Kuka vittu on jeesus
Kiitos kysymästä. Asiasta löytyy artikkeli oheisen linkin takaa Kuka Jeesus Nasaretilainen on? Toivottavasti kyseinen artikkeli vastaa kysymykseesi edes kohtuullisesti.
Raamatussa ei sanota, mitä hedelmälajiketta hyvän ja pahantiedon puu kantoi. Luulisi sen olevan ihan yleistietoa 🙂
Kiitos kommentistasi ja hyvästä huomiostasi, agnoskeptokraatti!
Raamatussa tosiaan puhutaan hedelmästä. Sillä on suuri merkitys hengellisesti. Heldelmähän on puun tuotos, eli tavallaan seuraus. Jeesuskin puhuu siitä, miten väärät profeetat tunnetaan hedelmistään – siitä mitä he saavat aikaan (Matt. 7:15-23).
Syntiinlankeemuksessa on kyse epäuskosta. Epäusko on ainoa asia, mikä erottaa meidät Jumalasta (Joh. 16:9). Sen vuoksi Aatami ja Eeva joutuivat pois paratiisista.
Uskomalla, että syntisyytemme on sovitettu Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta, pääsemme takaisin Jumalan yhteyteen, Taivasten valtakuntaan.
Jos et ole vielä Taivasten valtakunnan asukas, voit rukoilla, kuten Jeesus opetti: ”Tulkoon Sinun Valtakuntasi” (Matt. 6:10).
se hedelmä oli luultavasti viikuna koska 1 mooses 3:7 lukee että he sitoivat yhteen viikunapuun lehtiä ja tekivät itselleen vyöverhot